lørdag den 28. maj 2011

Mig & bøgerne

- Hvad læser du for tiden?
Jeg har netop læst tre stærke bøger af yngre danske forfattere, to aktuelle romaner, min eks-hustru Helle Helles "Dette burde skrives i nutid" og Lone Hørslevs "Sorg og camping" og så en roman, som udkom for et par år siden, Ina Merete Schmidts "Fåresyge". Ikke at det skal gøres til en kønskamp, men de bedste danske romaner pt. skrives altså af kvinder.
Jeg har også lige fået den nye bog af min gamle ven, Bo hr. Hansen. "Status og død" er hans første digtsamling i over ti år. Man griner og græder, når man læser hans pinlige og ærlige digte. Han er en sjælden digter med sit helt eget tonefald. I det ellers ret sorte undergrundsmiljø i midten af firserne var Bo - og den alt for tidlige døde digter Morti Vizki - nogle af de få, som turde være lyse og humoristiske. Borum kaldte dem De Unge Milde ...

- Har du nogensinde løjet om bøger, du ikke har læst, men påstået at du har?

Nej, det har jeg aldrig. Jeg har en dårlig fantasi, så jeg er ret dårlig til at lyve. Det afholder mig dog sjældent fra at deltage i en god diskussion om en forfatter eller en bog, jeg ikke har læst ...

- Læser du bøger på elektroniske platforme?
Nej, dertil er jeg ikke nået endnu. Jeg går ikke så meget op i elektroniske gadgets og jeg elsker papir. Følelsen af en bog i hånden. Ligesom jeg holder mere af cd'er og lp-plader fremfor downloads.

- Hvilke bøger har gjort det største indtryk på dig?

Det har nok været de første gode oplevelser med poesi, med digtsamlinger. At opdage at digte kunne være andet end pligt og pensum, altså noget som skulle analyseres og afkodes for at finde ud af "hvad digteren i virkeligheden mener". For mig begyndte det med Dan Turèll, da jeg var 15-16 år, og det førte siden hen til mange andre store, skelsættende oplevelser, først og fremmest med Turèlls ven og digterkollega, Peter Laugesen, som jeg opfatter som vores største nulevende digter.

Spørgsmål og svar fra min medvirken i Berlingskes enquete "Mig og bøgerne" fredag d. 27. maj 2011


Ingen kommentarer:

Send en kommentar