torsdag den 4. april 2013

Tillykke til Pia Juul

http://bogbloggendotcom.files.wordpress.com/2012/11/af-sted-til-stede-forside.jpg
I dag får Pia Juul overrakt Kritikerprisen for bogen "Af sted, til stede" som har den velvalgte genrebetegnelse "noveller, episoder". Her er hvad der må være en episode:

UGLEN LANDER

Jeg vil gå udenfor for at tude. Men da jeg har fået
overfrakken på og gummistøvlerne og tørklædet
og står under halvtaget har jeg glemt hvad det var
jeg skulle. Jeg står bare og stirrer. Udefra ser de
store hvepse ikke farlige ud. De bumper mod ru-
derne, de vil ind til lyset. Jeg går hen langs huset
og kigger ind i rummene. Nogle i lys, nogle i halv-
mørke. Er et hus et hjem? Hvad er et hjem. Jeg går
ind og tager frakken og støvlerne af igen, sætter
mig ind i sofaen og lytter til de uhyggelige bump
mod ruden. Lynaflederen giver en syngende lyd
fra sig, det er uglen der lander. Så tuder jeg.

Novellerne er også gode, og ret korte, hvad venter jeg på? Jeg må læse denne lille, fine bog igen, og du, du må gå ud og købe den eller hen på biblioteket, må du!

1 kommentar: