torsdag den 20. marts 2014

Om og af gårsdagens fødselar

Dan Turèll I:
Da jeg i 1980 interviewede Dan Turèll til gymnasiebladet Primus hjemme i Vejle, spurgte jeg ham, hvad han forestillede sig at skrive, når han blev gammel, og han svarede, at han ikke regnede med at blive særligt gammel, det blev mændene i hans familie ikke ("kvinderne er til gengæld ret seje"). Jeg har siden tænkt på, at den erfarne og vise digter jeg benovet sad over for den dag, ret beset kun var en yngre mand i midten af trediverne, og at hans udsagn nok var flot og også skulle vise sig at holde stik, men at han vel ikke selv forestillede sig kun at skulle blive 47 år gammel. Det er ingen alder. Han nåede meget. Og mere end de fleste digtere, men stadig er 47 år ingen alder.

Dan Turèll II:
Jeg spurgte også - på mit famlende jyske: "Kan man så leve fedt af at være digter?" - og replikken faldt prompte, gnistrende: "Man kan ikke leve fedt af at være digter, men det er fedt at leve!". Og det er det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar