onsdag den 14. januar 2009

Da jeg var helt lille og vi stadig boede henne i blokkene legede jeg en del med et tvillingepar som var et år ældre. Harly og Heine. Selv efter at vi flyttet ud i parcelhuset i det nye kvarter, så jeg lidt til dem. De var i hvert fald med til min seks års fødselsdag, kan jeg se på fotografierne. Den gang var det jo bare deres navne, hvad de nu engang hed. Harly og Heine. Man kunne ikke nævne den enes navn uden også at nævne den andens. Først sidenhen, som voksen, begyndte jeg at undre mig over navnene, som jo ikke ligefrem er almindelige og slet ikke sat sammen som par. Hvad ligger bag? Harly er vel dybest set, uden at jeg er gået i dybden med mine undersøgelser, et amerikansk navn og Heine tysk. Fælles er dog begyndelsesbogstavet og, tæller jeg mig frem til nu mens jeg skriver dette, antallet af bogstaver i navnene. Ellers ingen naturlig sammenhæng og dermed forklaring. Det skal siges, at de ikke var enæggede tvillinger, den ene var lys og spinkel i det, og den anden mørk og mere kraftig bygget, muskuløs. Måske ligger forklaringen der. De flyttede et år senere fra Møllevangen til den anden ende af byen og jeg har her til morgen forgæves googlet dem. "Harly og Heine".

2 kommentarer:

  1. Jeg har netop googlet "Harly og Heine". Og der kom søreme et link. Gæt selv hvilket? Du har nu givet et brødrepar en historie.

    SvarSlet