fredag den 11. september 2009

Til en måske kommende kulturminister

At forstå - et ulejlighedsdigt

Skriv så man kan forstå det, er der nogen der siger, det forstår jeg ikke, hvad mener de, hvad mener du?

Jeg skriver i et stadig håb om en dag at forstå, men jeg kan da ikke bare lige

gøre det her og nu, den slags tager tid

(Livslang grundforskning i sprogets potentiale, hø hø)

Der er så meget jeg ikke forstår

ud over poesien: fodbold, asylpolitikken, grådigheden,

bridge og poker, Klaus Bondam f.eks.

Jeg forstår mig ikke på kvantefysik eller stavgang, for slet ikke at tale om

avisernes daglige vægtning af hvad der er vigtigt.

Jeg forstår ikke hvorfor ordet ”humanist” er foragteligt

og jeg forstod heller ikke hvorfor Venstres unge integrationsordfører gentagne gange

i radiodebatten forleden ligesom snublede over ordene ”humanitær opholdstilladelse”,

som glemte eller overså han alle vokaler (men der ér på den anden side også mange vokaler,

for ikke at tale om stavelser i de to ord)

Jeg forstår ikke helt hvordan en bil kan køre og hvorfor lyset tændes

bare jeg trykker på kontakten, for slet ikke at tale om

alt det der foregår inde i computernes kredsløb og i internettets netværk

Jeg forstår ikke: stæren, græsset, morgengry, skumring, polernes smelten

Jeg forstår ikke svinefabrikkernes massive poesi, det gutterale unisone råbekor

fra supermarkedernes kølediske

Jeg forstår mig hverken på fugl eller fisk, hvad skal den til for

al denne tilfældige, utidige pippende eller blop-bloppende lyrik?

(men så spiser jeg fuglen og derefter fisken, og så forstår jeg det ligesom lidt bedre!)

Jeg fatter ikke regeringen og endnu mindre oppositionen, ja, jeg kan slet ikke se oppositionen

Jeg forstår ikke at alle de danskere alle sammen kan være inde i ham

den irriterende opvakte lille dreng fra Kejserens Nye Klæder, hun har jo slet ikke noget tøj på

råber de af Venus fra Milo - og hun har alt for meget tøj på, råber de af Fatima fra Vanløse

Jeg forstår ikke burkaer lige så lidt som jeg forstår piercinger, rygmærker og slips, for slet ikke

at nævne silikonebryster, jeg tror bare ikke at alt det man ikke går ind for eller forstår

skal i udvalg eller ha’ særlov

Jeg forstår ikke dem der brænder mit flag og jeg forstår ikke dem der har kapret mit flag

(men jeg er dybest set ret træt af Dannebrog, så imaner og præster og alle jeres tåbelige fans,

behold I den klud!)

Jeg forstår ikke dem der skriver ”fascist” om dig , det er da meget lettere at stave til ”populist”

og det lyder da lidt hyggeligere, jeg kan også godt li’ popmusik, selvom jeg forstår den alt for godt

men ellers forstår jeg alt for lidt og det har jeg nu engang valgt

at gøre til mit job og min gerning,

kan du nok forstå?

3 kommentarer: